جمعه ؛ 30 شهريور 1403
12 آذر 1397 - 14:45

آمریکا؛ ۲۵۰ سال جنگ و حمایت از تروریسم

رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً ملت ایران را تروریست خطاب کرد. این اظهارات دونالد ترامپ علیه ایران در حالی است که نگاهی به تاریخ ۲۵۰ ساله حیات آمریکا نشان‌دهنده این است که این کشور یا همواره در جنگ علیه کشور‌های دیگر بوده است.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 1861
پایگاه رهنما :
 
رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً ملت ایران را تروریست خطاب کرد. این اظهارات دونالد ترامپ علیه ایران در حالی است که نگاهی به تاریخ ۲۵۰ ساله حیات آمریکا نشان‌دهنده این است که این کشور یا همواره در جنگ علیه کشور‌های دیگر بوده یا اینکه در حال تأسیس و یا تقویت گروه‌های تروریستی بوده است. طبق آمار مراکز مطالعاتی، آمریکا ۹۳ درصد حیات خود را در جنگ گذرانده و تنها در ۱۷ سال اخیر ۵۰۰ هزار نفر قربانی سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا شده است. علاوه بر این، حمایت آمریکا از گروه‌هایی مانند طالبان و القاعده در افغانستان و پاکستان باعث شده که این دو کشور در ۴ دهه اخیر در بی‌ثباتی و ناامنی عمیقی گرفتار شوند. حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره در سوریه نیز باعث قربانی شدن صد‌ها هزار غیرنظامی شده است. رژیم‌های صهیونیستی و سعودی عربستان نیز به‌عنوان دو رژیم تروریست، تنها با حمایت‌های آمریکا توانسته‌اند درصحنه بین‌المللی به اقدامات تروریستی و ناامن کننده خود ادامه دهند. در این شرایط آمریکا برای انحراف افکار عمومی، ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند که هدف از این اقدام را می‌توان تنها تلاش برای تطهیر چهره آمریکا در حمایت از تروریست‌ها دانست.

۱. حیات پر از جنگ آمریکا

آمریکا کشوری است که حدود ۲۵۰ سال از تاریخ حیاتش می‌گذرد و نکته جالب اینکه حدود ۹۳ درصد از عمر خود را در جنگ، تجاوز و درگیری در کشور‌های مختلف سپری کرده است. تاریخ جنگ‌های آمریکا در جهان شامل لیست بلند بالایی است که دربرگیرنده جنگ مستقیم یا دخالت مخفی نظامی می‌شود، نبرد‌هایی که تاریخ نشان می‌دهد همواره آمریکا آغازگر آن‌ها بوده که البته در هیچ‌کدام به اهداف خود نرسیده است. مداخله آشکار از طریق پیاده کردن نظامیان، تهدید و یا توسل به کودتای نظامی و اقدام به براندازی به‌منظور سرنگون کردن دولت‌های ملی و مردمی که حاضر نبودند به برنامه‌ها و خواسته‌های یک‌جانبه آمریکا تن دهند و جایگزین کردن آن‌ها توسط دولت‌های مجری منافع سرمایه‌داری، ازجمله روش‌هایی است که آمریکا، در یک قرن اخیر و به‌ویژه از اوایل دهه ۵۰ میلادی، جهت اجرا و پیشبرد منافع خود در کشور‌های جهان و خصوصاً جهان سوم به‌کاربرده است برای کشوری که نزدیک به ۲۵۰ سال از تاریخ حیاتش می‌گذرد و ۹۳ درصد از این عمر خود یعنی ۲۲۲ سال آن را در جنگ و تجاوز به کشور‌های مختلف در سرتاسر جهان سپری کرده، این آمار یک آمار پر از سیاهی است.
 
آمریکا در مسیر جنگ‌طلبی خود حتی از بدترین شیوه‌های جنگی نیز استفاده کرده است. درحالی‌که جنگ جهانی دوم پایان‌یافته به نظر می‌رسید و ژاپن در حال تسلیم بود، آمریکا با شکست اهداف اصلی‌اش و در راستای مقابله با شوروی، ناکازاکی و هیروشیما در ژاپن را بمباران اتمی کرد. اقدامی که ۲۲۰ هزار کشته بر جای گذاشت. بمباران این دو شهر به فاصله سه روز از هم به‌عنوان تنها نمونه استفاده از سلاح‌های اتمی در جهان شناخته می‌شود. جنگ ویتنام نیز یکی دیگر از نمونه‌های پر از جنایت آمریکا شناخته می‌شود. این جنگ در سال ۱۹۵۵ آغاز و تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت که به باتلاقی مرگبار برای نظامیان آمریکایی تبدیل شد. آمریکا در این جنگ با روش‌های غیراخلاقی مانند استفاده از مواد شیمیایی، جنایات بزرگی مرتکب شد. این جنگ که درنهایت با شکست و خروج نظامیان آمریکا به پایان رسید، لقب طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم را به خود اختصاص داد، جنگی که سه میلیون کشته، نابودی جنگل‌ها و محیط‌زیست برای ویتنام را در پی داشت. حمله آمریکا به افغانستان و عراق نیز جدیدترین جنگ‌های آمریکا هستند. در این میان از جنگ افغانستان به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا نام می‌برند. علاوه بر این، آمریکا در سال ۲۰۰۳ و به بهانه نابودی سلاح‌های شیمیایی صدام، به عراق حمله‌ای غیرقانونی ترتیب داد. جنگی که کارشناسان از آن به‌عنوان فجیع‌ترین شکست ارتش آمریکا نام می‌برند، چراکه نه‌تن‌ها آمریکا به اهداف مدنظر خود در آن دست پیدا نکرد، بلکه عراق را تقدیم به رقبای منطقه‌ای خود کرد و نفوذ خود را در آن از دست داد. آمریکا بیش از ۲ تریلیون دلار در عراق هزینه کرد.

درواقع آمریکایی‌ها حتی قبل از اینکه تبدیل به یک ملت واقعی شوند نیز درگیر جنگ‌های بزرگ و کوچک بوده‌اند. آمریکا را شاید بتوان کشوری غرق در جنگ‌های بزرگ و کوچک نامید. این جنگ‌ها برای آمریکا هزینه‌های زیادی به دنبال داشته است. موسسه امور عمومی و بین‌الملل «واتسون» در گزارشی با عنوان «هزینه‌های جنگ» عنوان کرده است که آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، برای جنگ‌های خارجی، نزدیک به ۶ تریلیون دلار هزینه کرده است (البته ترامپ این رقم را ۷ تریلیون دلار عنوان کرد) که کشته شدن حدود ۵۰۰ هزار نفر را نیز به دنبال داشته است. درواقع جنگ‌های آمریکا از زمان شکل گیری سرزمین آمریکا تا زمان حاضر، تداوم داشته است.

۲. آمریکا و تفکر تروریست پروری.

اما وجه دیگر جنگ‌طلبی و جنایت‌های آمریکا به حمایت این کشور از تروریست‌ها بر می‌گردد. دراین‌ارتباط، آمریکا در دو قالب یعنی حمایت از گروه‌های تروریستی و حمایت از کشور‌های تروریست در این مسیر حرکت کرده است.

۲.۱. گروه‌های تروریستی

آمریکا مهم‌ترین کشوری است که در چند دهه اخیر، تروریسم را به‌عنوان برگ برنده خود برای حمله به کشور‌های مختلف در اختیار گرفته است. حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش بار‌ها توسط مقامات سابق آمریکا اعلام‌شده است. درواقع گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره، تحریر الشام و بسیاری دیگر از گروه‌های تروریستی با کمک آمریکا شکل‌گرفته‌اند که تنها به دو نمونه از مهم‌ترین گروه‌های تروریستی که با کمک آمریکا تأسیس شدند، اشاره می‌کنیم:

القاعده: القاعده به‌عنوان یک گروه تروریستی اواخر دهه ۸۰ میلادی توسط اسامه بن‌لادن و همراهانش و با حمایت آمریکا و انگلیس بنیان نهاده شد. حضور ارتش سرخ شوروی در افغانستان در اواخر دهه ۷۰ را شاید بتوان اولین انگیزه‌ای دانست که باعث تشکیل القاعده شد، آمریکا که نمی‌خواست به‌صورت مستقیم با اتحادیه جماهیر شوروی در افغانستان وارد درگیری شود، سعی کرد با فریب تعدادی از افراطیون و سلفی‌ها درکشور‌های اسلامی و تحریک احساسات اسلامی آنان، گروهی منحرف را تشکیل دهد که در زیرپوسته اعتقادات پوشالی و ظاهر دینی خود، منافع آمریکا را به‌صورت دقیق و سریع برآورده کنند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا در سخنانی اعتراف کرد که آمریکا در تقابل با اتحاد جماهیر شوروی سابق، القاعده را ایجاد کرده است. وی تأکید کرده که بیایید به خاطر آوریم که کسانی که هم‌اکنون با آن‌ها در حال جنگ هستیم (شبکه القاعده) همان کسانی هستند که ۲۰ سال پیش به آن‌ها کمک مالی کردیم. درواقع این گروه تروریستی تا زمانی که در خدمت منافع غرب بود توسط آمریکا پشتیبانی شد و زمانی که تاریخ‌مصرف آن گذشت آمریکا با ژست مبارزه با تروریسم در مبارزه با این گروه وارد جنگ شد.

داعش: داعش بزرگ‌ترین گروه تروریستی است که توانست بسیاری از مناطق سوریه و عراق را اشغال کند و جنایت‌های زیادی را در این مناطق انجام داد. این گروه تروریستی اساساً ساخته‌وپرداخته دستگاه‌های اطلاعات آمریکا باهدف تضعیف محور مقاومت بود. هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اعلام کرده است که داعش درواقع ساخته دست آمریکا باهدف تقسیم خاورمیانه است. راند پاول سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز سیاست‌های نادرست این کشور و مداخله بیش‌ازحد در بحران سوریه را عامل به وجود آمدن پناهگاهی مناسب برای تروریست‌های خاورمیانه و کشیده شدن هرج‌ومرج به شمال عراق می‌داند. نمونه استفاده ابزاری آمریکا از تروریسم به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد. حملات مشکوک ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ این فرصت را برای آمریکا مهیا کرد تا با بهانه مبارزه با تروریسم به غرب آسیا لشکرکشی کنند. نتیجه این حملات شکل‌گیری گروه‌های افراطی و تروریستی متعددی در جهان است که امنیت را در ابعاد جهانی به خطر انداخته است. گروه تروریستی و تکفیری داعش و گروه‌های تکفیری همفکر داعش در عراق، سوریه و بسیاری از کشور‌های اسلامی در غرب آسیا، برآیند سیاست دولت آمریکا پس از واقعه ۱۱ سپتامبر است.

۲.۲. دولت‌های تروریستی

حمایت از رژیم صهیونیستی: رژیم اشغالگر قدس را شاید بتوان مصداق واقعی تروریسم دولتی دانست. این رژیم با به کار بردن شیوه‌های مختلف، نسبت به کشتار غیرنظامیان اقدام می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بخشی از پروژه اسرائیل در راستای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران بود. علاوه بر این، در سال ۲۰۰۴ شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس با شلیک سه موشک از هلیکوپتر‌های اسراییلی هنگامی‌که از نماز صبح باز می‌گشت در نوار غزه ترور شد. علاوه بر این، کشتار کودکان فلسطینی و غیرنظامیان به عادت روزانه اسرائیل تبدیل‌شده است. دراین‌ارتباط روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتقاد از سیاست‌های تل‌آویو علیه مردم فلسطین نوشت: «اسرائیل تروریست است نه جوانان فلسطینی.» این رژیمِ تروریستی تحت حمایت کامل آمریکا قرار دارد. درواقع آمریکا بزرگ‌ترین خط قرمز خود را امنیت اسرائیل اعلام کرده است و حتی اخیراً دونالد ترامپ اعلام کرد به دلیل امنیت اسرائیل به وجود عربستان نیازمندیم. حمایت‌های آمریکا از رژیم تروریستی اسرائیل در حالی است که آمریکا، ایران را متهم به تروریست بودن می‌کند.

حمایت از عربستان: عربستان نیز به‌عنوان دولتی حامی تروریسم شناخته می‌شود. طبق اعلام مقامات آمریکایی مکتب وهابیتِ عربستان بزرگ‌ترین منبع پرورش تروریست است. هیلاری کلینتون به‌صراحت اعلام کرد، عربستان مهم‌ترین منبع کمک مالی به گروه‌های تروریستی سنی در سراسر جهان است. برآورد‌ها در سال ۲۰۰۷ حاکی از آن بود که عربستان سالانه دست‌کم دو میلیارد دلار برای ترویج وهابی گری در سراسر جهان هزینه می‌کند. این رقم تا سال ۲۰۱۵ به دو برابر رسیده است. علاوه بر این، عربستان از گروه القاعده تا داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه کمک‌های مالی زیادی کرده و به‌عنوان بزرگ‌ترین پشتیبان تروریست‌ها شناخته می‌شود؛ بنابراین با نگاهی گذرا به رفتار‌های بین‌المللی آمریکا به‌خوبی این فرضیه ثابت می‌شود که آمریکا بزرگ‌ترین پشتیبان تروریسم و جنگ‌طلبی در جهان است.

ارسال نظرات